Helig man med strÀngaspel. KalkmÄlning frÄn 1200-talet, Fraugde kyrka i Danmark.
Gycklare med vapenbild av strÀngaspel frÄn ca 1460, S:t Petri kyrka i Malmö.
Uggla spelande sÀckpipa frÄn ca 1460, S:t Petri kyrka i Malmö.
Mycket fÄ instrument finns bevarade frÄn medeltiden, men i handskrifter, pÄ mÄlningar och kyrkfönster kan man fÄ bilder av det medeltida Europas musikutövning. Vanligen anvÀndes instrumenten för att ackompanjera sÄngare. En indelning av instrumenten har gjorts enligt de tre huvudgrupper medeltiden sjÀlv kÀnde, samt undergrupper efter instrumentens yttre konturer:
(ram)harpa, luta, kvintern, psalterium, hackbrÀde, fiddla, rebec, marintrumpet, nyckelharpa, vevlira, klavikord, cembalo
blockflöjt, enhandsflöjt, tvÀrflöjt, sÀckpipa, platerspel, skalmeja/pommer, sinka, trumpet (rak eller S-formad), basun, lur, horn, orgelpositiv, orgelportativ
ramtrumma, klapper, kastanjetter, klocka, klockspel, bjÀllra, bjÀllerkrans, triangel, mungiga, rommelpott
Man kan tydligt mÀrka att man under medeltiden (och Ànnu tidigare?) hade en förkÀrlek för instrument med bordun, d.v.s. en klang (en ton eller tvÄ pÄ kvintavstÄnd) som hela tiden ljuder med i ett musikstycke. Detta klangideal kan i sin tur spÄras i islamsik musik. Borduneffekter uppstÄr vid spel pÄ mungiga och sÀckpipa men kan Ästadkommas Àven pÄ bl.a. fiddla, marintrumpet och nyckelharpa.
Psalterium var ett strÀnginstrument med trapetsformad resonanslÄda och vÀxlande antal strÀngar. Man knÀppte pÄ strÀngarna med fingrarna eller med ett plektron. En föregÄngare till cembalon.
Rebec (giga) var ett medeltida strÄkinstrument, troligen med orientaliskt ursprung. Den hade lÄngsmal, senare pÀronformad resonanslÄda med tre strÀngar och hör till violinens föregÄngare.
Krumhorn var ett trÀblÄsinstrument av skalmejatyp med dubbelt rörblad. Nedre delen av ljudröret var uppÄtsvÀngt. Till samma familj hörde oboefamiljens föregÄngare bombard eller pommer.
(Bond)lira, Àven kallat organistrum, vielle eller Drehleier, hade resonanskropp av vÀxlande form, en eller tvÄ likstÀmda melodistrÀngar och 3-4 bordunstrÀngar. Man fick instrumentet att ljuda genom ett hartsat hjul som drogs runt med en vev och samtidigt vidrörde alla strÀngarna.
Orgeln hade gjort sitt intrÄng i kyrkan men anvÀndes förmodligen inte som ackompanje-
mangsinstrument till sÄng. Man fick ofta slÄ med knytnÀvarna eller armbÄgarna för att trycka ner tangenterna. Portativet, en mindre bÀrbar orgeltyp, var vanligt i bÄde vÀrldslig musik och i kyrkliga processioner.
Fiddlan stammar frÄn Asien och stÀmningen tyder pÄ att man utnyttjat den djupaste strÀngen till en bordunton (kallades "det lÄnga ljudet"). Fiddlan fick sÄ smÄningom en förnÀm status och undervisning i fiddlespel blev en viktig del av adelsmannens utbildning. Fiddlan spred sig senare till de medeltida byarna. De lÀgst sociala instrumenten var rebec (pÀronformad violin) och vevlira. Vevliran hade det lÄnga ljudet som kÀnnetecken. Fiddlan utvecklades senare till vÄr fyrstrÀngade violintyp.
SÀckpipan som finns pÄ mÄnga folkliga bilder har ocksÄ bordunklang.
Skalmeja var ocksÄ ett medeltidsinstrument. Med hjÀlp av cirkulationsandning kunde man blÄsa lÄnga toner pÄ skalmejan. Flöjt och skalmeja hörde till allmogen. Trumma skapade ofta en bordun till den melodiförande flöjten.
Flöjter Man spelade pÄ olika slags flöjter bland vilka blockflöjten blev ett modeinstrument pÄ 1400- och 1500-talen.
Trumpeter - tidigast raka sÄdana, frÄn 1300-talet och framÄt s-formade - anvÀndes i spetsen för furstliga processioner och som signalinstrument. De kom under senmedeltiden och framÄt att i kombination med pukor vara förbehÄllna kavalleriet och adeln.